Wat zijn youngtimers?

Hoe kan de prijsbewuste ondernemer besparen op autokosten?
Rekenvoorbeeld van een Volvo XC90, oorspronkelijke catalogusprijs €81.184. Waarde in het economisch verkeer €9.995 marge, bij 20.000 kilometer per jaar. Fiscale bijtelling volledig in belastingschijf 3 (49,5% inkomstenbelasting).

Kosten per jaarZakelijk, youngtimerZakelijk, niet-youngtimerPrivé
Netto bijtelling€1.732€8.841€0
Btw-correctie€1.218€1.218€0
Onderhoud & reparaties€1.515€1.515€3.630
Gebruikskosten (brandstof, parkeren etc.)€2.525€2.525€6.050
Belasting & verzekering€1.022€1.022€2.024
Totaal€8.012€15.121€11.704

In de zoektocht naar een gebruikte auto komt op veel plekken ook de term youngtimer voorbij. In tegenstelling tot wat de term doet vermoeden, gaat het hier niet om jonge auto’s. Wat is een youngtimer, en wat zijn hiervan de voordelen? Hieronder lichten we het een en ander toe:

Geert: “Youngtimers zijn auto’s die niet meer gemaakt worden, maar die nog geen oldtimer zijn. Wij beschouwen we auto’s tussen de vijftien en dertig jaar oud als youngtimers. Als de auto vijftien jaar is geworden hanteert de fiscus een zeer voordelig bijtellingstarief, zodat een youngtimer bijzonder gunstig is voor zelfstandigen en personeel met een auto van de zaak. De auto kan zonder rittenregistratie onbeperkt privé gebruikt worden, en de fiscale bijtelling is 35% over de waarde in het economisch verkeer (oftewel dagwaarde) van de auto. De netto bijtelling is vaak enkele tientjes per maand, in plaats van honderden euro’s voor een nieuwere auto waarbij 22% bijtelling over de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief opties, btw en bpm wordt geheven. Van een auto die u in uw administratie inbrengt, schrijft u in vijf jaar de aanschafprijs in gelijke delen af naar €500. Autokosten zoals belasting, verzekering, onderhoud en (winter)banden kunt u ten laste brengen van de winst, en u betaalt dus fors minder winstbelasting. Hier zit dan ook het grote voordeel van een zakelijke auto.”

Rekenvoorbeeld fiscale bijtelling

U kiest voor een Volvo XC90 met een historische catalogusprijs van €81.184 en actuele aanschafprijs van €9.995 marge.
Als de auto nog geen vijftien jaar oud is geldt een bijtelling van 22% over de catalogusprijs:

• Bijtelling 22% x €81.184 = €17.860: dit bedrag wordt opgeteld bij uw berekende jaarinkomen voor de inkomstenbelasting, hetgeen neerkomt op (€17.860/12 mnd) €1.488 bruto per maand.
• Voor belastingschijf 37,07% is de netto bijtelling (€1.488 x 37,07%) €552 per maand
• Voor belastingschijf 49,50% is de netto bijtelling (€1.488 x 49,50%) €737 per maand

15 jaar na de eerste toelating internationaal op kenteken (het komt op de dag precies), is de auto een youngtimer. Nu geldt 35% bijtelling over de economische waarde. In dit rekenvoorbeeld nemen we de actuele aanschafprijs van €9.995 als bijtellingsgrondslag:

• Bijtelling 35% x €9.995 = €3.498: dit bedrag wordt opgeteld bij uw fiscaal jaarinkomen, hetgeen neerkomt op (€3.498/12 mnd) €292 bruto per maand.
• Voor belastingschijf 37,07% is de netto bijtelling (€292 x 37,07%) €108 per maand
• Voor belastingschijf 49,50% is de netto bijtelling (€292 x 49,50%) €144 per maand

De Belastingdienst hanteert geen eenduidige grondslag voor de bepaling van de waarde in het economisch verkeer. Een zo gunstig mogelijke calculatie van de dagwaarde zal resulteren in een lage netto bijtelling. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. Contacteer ons als u een voorlichting en maatwerk advies wilt!

Wat is het concept van de youngtimerregeling?

Christian: “De bijtelling over de economische waarde biedt kansen, want oudere auto’s zijn ten opzichte van hun nieuwprijs fiks in waarde gedaald. Dus voor het geld van een volumemerk hatchback kunt u trotse eigenaar van een premium model met een hoge cataloguswaarde worden, zonder dat u gestraft wordt met een hoge bijtelling. Alle mogelijkheden liggen op tafel om uw ‘droomauto van toen’ te rijden, terwijl de afschrijving al grotendeels voor andermans rekening is gekomen. Laat u verrassen welke modellen inmiddels alweer vijftien jaar oud zijn! Want het is absoluut geen straf om youngtimer te rijden, in tegendeel zelfs. De veiligheidsstandaard van auto’s uit de topklasse is zeer hoog. Met 15+ jaar praktijkervaring staat de betrouwbaarheid van veel modellen als een paal boven water. Wij stellen dat u met een goed onderhouden en rijklaar gemaakte youngtimer uitstekend dagelijks kunt rijden – dit is dus een belangrijk onderdeel van het ASSET Automotive-concept. Ook toen waren sterke motoren, een comfortabele automaat, airco en cruise control, parkeersensoren en stoelverwarming leverbaar. Sommige modellen hebben zelfs adaptive cruise control, een head-up display of een geavanceerd infotainmentsysteem. Dat is toch fantastisch!”

Btw-auto of marge-auto?

• Btw-auto: de btw over de aanschafprijs is terug te vorderen voor ondernemers; particulieren betalen de volledige prijs. De laatste eigenaar van de auto was een btw-plichtige ondernemer.
• Marge-auto: de aanschafprijs bevat geen terugvorderbare btw, de kostprijs is gelijk voor ieder type koper. De auto is van een particuliere eigenaar geweest, dus de btw is al afgedragen.

Geert: “Het leuke is tevens dat alle gebruikte personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s in aanmerking komen als youngtimer. Vaak zien we dat btw-plichtige ondernemers beslist een btw-auto zoeken, tenslotte kunnen zij bij aanschaf dan een aanzienlijk btw-bedrag uitsparen. Vergeet echter niet om rekening te houden met de jaarlijkse btw-correctie, welke lager is voor marge-auto’s. Ook met een auto die onder de margeregeling valt, er is dan geen btw terugvorderbaar, is dus een interessante calculatie mogelijk.”
• Btw-correctie marge-auto: 1,5% van de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief opties, btw en bpm.
• Btw-correctie btw-auto: 2,7%* van de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief opties, btw en bpm.
In tegenstelling tot de bijtelling wordt btw-correctie dus niet over de dagwaarde, maar de nieuwwaarde geheven. Voor auto’s met een exorbitant hoge catalogusprijs kan derhalve een marge-auto soms een gunstigere kostencalculatie geven.

*Noot: als het privégebruik van een btw-auto later is dan vier jaar nadat u de auto kocht, is de btw-correctie eveneens 1,5%.

Rekenvoorbeeld btw-correctie

We halen de Volvo XC90 uit het vorige voorbeeld aan. Het maakt niet uit of dit wel of geen youngtimer is, want alleen de cataloguswaarde (€81.184) en de aankoopfactuur zijn van toepassing.

• Aanschafprijs marge-auto €9.995: 1,5% x €81.184 = €1.218 per jaar
• Aanschafprijs btw-auto €9.995 excl. 21% btw (€2.099 btw): 2,7% x €81.184 = €2.192 per jaar

Nu wilt u weten of het interessant is om de btw-correctie te betalen in plaats van de werkelijke kosten voor privégebruik te bepalen. U rijdt in totaal 20.000 kilometer per jaar en maakt de volgende kosten:

• Onderhoud: €3.000 excl. 21% btw, de btw is €630
• Gebruik (brandstof, parkeren etc.): €5.000 excl. 21% btw, de btw is €1.050
• 1/5 van de afgetrokken btw bij aankoop (geldt alléén voor btw-auto): €2.099 x 1/5 = €420

Wanneer u 25% van de kilometers privé maakt met de marge-auto is de werkelijke btw €1.680 (€630 + €1.050) x 25% = €420. Bij 75% privégebruik €1.260.
In geval van een btw-auto 25% privé gebruikt, is de werkelijke btw-berekening €2.100 (€630 + €1.050 + €420) x 25% = €525. Bij 75% privégebruik  €1.575.

Geert: “Vooropgesteld is in allerlei gevallen gebruikmaking van de btw-correctie duurder dan de werkelijke btw bepalen. Dit is vooral het geval bij btw-auto’s vanwege het hogere percentage van 2,7%. Daarnaast spelen weinig privégebruik, en lage onderhouds- en gebruikskosten (voortvloeiend uit bijvoorbeeld een laag jaarkilometrage) een rol. Maar vergeet niet: om de btw-correctie te omzeilen dient u een sluitende kilometeradministratie aan te leveren, of anderszins gedetailleerd het privégebruik hard maken. Dit terwijl het mooie aan de youngtimerregeling juist is dat u zonder een rittenregistratie kunt, en btw-correctie faciliteert dit. Wij vinden het vermijden van administratieve rompslomp in ieder geval van onschatbare waarde, u ook?”

Waarvoor is btw-correctie?

Christian: “Btw-correctie is van toepassing als u alle autokosten zakelijk opvoert. Het is een maatregel waarmee de fiscus corrigeert voor het terugvorderen van btw over het gedeelte privégebruik. Een voorbeeld: u rijdt 25% van de kilometers privé met de auto. Als u een setje nieuwe banden zakelijk inboekt voor 100% van de kosten, en derhalve de btw terugvraagt, dan haalt u een oneigenlijk belastingvoordeel. Tenslotte is een kwart van de bandenslijtage redelijkerwijs door privégebruik gekomen, en dat is btw-plichtig. Omdat er geen ritregistratie plaatsvindt weten we niet exact welk gedeelte privé of zakelijk was. Dat is geen probleem, want hiervoor heeft de overheid een forfaitaire maatregel getroffen; men corrigeert het btw-voordeel met een vast verrekenbedrag. In de meeste gevallen is gebruikmaken van de forfaitaire maatregel aanzienlijk eenvoudiger dan de werkelijke verhouding privégebruik te registreren. Door jaarlijks btw-correctie toe te passen in het laatste kwartaal btw-aangifte, kunt u als btw-plichtige ondernemer de btw op 100% van de autokosten terugvorderen, onder meer aanschaf, rijklaarmaakkosten, accessoires, brandstof, reparaties, onderhoud en (winter)banden.”

Wat zijn oldtimers?

Modellen vanaf grofweg dertig jaar oud worden in verkeersopvatting als oldtimers ingeschaald. Omdat ze ouder zijn dan vijftien jaar geldt ook hier 35% bijtelling over de economische waarde. Op Nederlands kenteken gelden daarnaast de volgende uitzonderingen voor oldtimer-personenwagens:

• Alle voertuigen van 30 tot 50 jaar: apk-plicht eenmaal per 2 jaar, in plaats van jaarlijks
• Benzineauto’s (géén LPG) uit 1987 of ouder, tot 40 jaar: overgangsregeling – de wegenbelasting is 25% van de reguliere wegenbelasting en maximaal €120 per jaar. De auto mag in de maanden december, januari en februari niet op de openbare weg zijn.
• Alle voertuigen vanaf 40 jaar: geheel wegenbelastingvrij + ontheffing voor alle milieuzones
• Alle voertuigen vanaf 50 jaar: geen apk-plicht

Christian: “Waarom rijden we eigenlijk niet allemaal in een vijftig jaar oude auto? Tenslotte betaalt u geen wegenbelasting, is er geen apk-plicht en u mag zelfs de milieuzone in. Bovendien is een oldtimerverzekering tientjeswerk. Maar het antwoord op de vraag laat zich raden: oldtimers zijn – op een enkeling na – niet geschikt voor dagelijks verkeer. Tegenover een moderne kooiconstructie kan de kreukelzone van een oldtimer niet opboksen, en ook de remkracht laat nogal eens te wensen over. Zelfs als de onderhoudskosten op zichzelf te overzien zijn blijft de bedrijfszekerheid van een dergelijke auto beperkt. Wij adviseren met klem om oldtimers uitsluitend voor recreatief gebruik in te zetten. Dan laten ze zich van hun beste kant zien en kunt u maximaal genieten van het automobiele erfgoed. Oude tijden herleven!”

Mogelijk gemaakt door Mobilox
5 / 5
Onze klanten waarderen ons gemiddeld met een Onze klanten waarderen ons gemiddeld met een
5 / 5